PÓTVIZSGA 7-8. ÉVFOLYAM SZÁMÁRA
PÓTVIZSGA IDŐPONTJA: 2025.08.25-26. Kezdés: 08:00 óra. Megjelenés a vizsga előtt 10 perccel.
Minimumkövetelmények 7. évfolyam
ANGOL NYELV Szóbeli
- BEMUTATKOZÁS
- Hobbí
- Család
- Iskola
- Ételek, italok
- Színek, növények, állatok
- Sport, szabadidő
- Nyelvtani követelmények, egyszerű mondatok szerkesztése, kérdésekre válaszadás, önálló kifejtés adott kép alapján.
Angol nyelv írásbeli:
- nyelvtani teszt kitöltése
- szavak összekötése
MATEMATIKA
1. Törtműveletek tizedestörtekkel, közönséges törtekkel, műveletek sorrendje
2. Hatványok, műveletek hatványokkal, számok normál alakja
3. Algebrai kifejezések, műveletek algebrai kifejezésekkel
4. Egyenletek megoldása mérleg-elvvel
5. Oszthatóság, szabályok, legnagyobb közös osztó, legkisebb közös többszörös
6. Arány, fordított és egyenes arányosság, százalékszámolás
7. A tengelyes tükrözés, középpontos tükrözés
8. Négyszögek tulajdonságai, csoportosítása
9. A háromszögek csoportosítása és tulajdonságai, szögszámolási feladatok
MAGYAR IRODALOM
- A tanuló legyen képes a szöveg értő olvasását biztosító olvasásra, továbbá az olvasott művek
tartalmáról szabatosan beszámolni.
- Ismerje a reformkor legfőbb jellemzőit,t tudja elhelyezni a korban, ismerje kulturális
intézményeit, tudja íróit, költőit felsorolni. Tudja megfogalmazni, hogy mit tanultunk
irodalomból a 7. osztályban, vagyis a tanult írókat, költőket irodalmi alkotásokat tudja
felsorolni.
- Tudja felsorolni az irodalmi műnemeket és műfajokat. / líra, epika, dráma - dal, elégia,
epigramma, regény, novella, ballada, óda/
- Ismerje a következő költők életét vázlatosan a tk. szövegei alapján: Kölcsey Ferenc,
Vörösmarty Mihály, Petőfi Sándor, Arany János, Jókai Mór, Mikszáth Kálmán.
- Tudja megfogalmazni a következő fogalmak legfontosabb jegyeit: dal, epigramma, óda,
himnusz, elégia, regény, ballada, novella.
- Tudja a következő memoritereket: Himnusz, Szózat, Szeptember végén + még két a tk.-
ből szabadon választott Petőfi-verset.
- Legyen tisztában a kijelölt kötelező olvasmány cselekményével, tudja felsorolni a főszereplőket.
- Ismerje és tudja elmondani két Mikszáth-novella cselekményét.
- Legyen képes egy 15-20 mondatból álló összefüggő írásbeli szöveget alkotni / leírás,
elbeszélés leírással, epizód írása/.
MAGYAR NYELVTAN
- Rendelkezzen a tanuló a 6. osztályban tanult nyelvtani ismeretekkel: ismerje fel a
következő szófajokat: főnév, melléknév, számnév, névmás, igék, névelő. Ismerje a
névszók fogalmát.
- Tudja felsorolni az alárendelő szószerkezetek fajtáit ( tárgyas, jelzős, határozós),
ismerje a mondatrészek jelölését (aláhúzási módját, jelölését az ágrajzban).
- Tudja elmondani az alany és az állítmány fajtáit, kérdéseit.
- Ismerje fel az alanyt, az igei és a névszói állítmányt.
- Tudja elmondani a tárgyas szószerkezet kérdését, ismerje jelölési módját.
- Tudja felsorolni a határozók fajtáit, azok kérdéseit.
- Ismerje fel a határozós szószerkezetek gyakoribb fajtáit: hely, idő, ok, cél, eszköz,
társ, mód, állapot, szám, részes, ismerje jelölésük módját.
- Ismerje fel a következő jelzőket: minőség, mennyiség, birtokos.
- Írása legyen olvasható és rendezett. Diktálás után írt szövegben legyen képes a hibáit
javítani. Az alapvető és gyakran használt tulajdonneveket írja hibátlanul.
TÖRTÉNELEM
Témakör: Nemzetállamok
Fogalmak: nemzetállam, polgárháború, rabszolga-felszabadítás,
Évszámok: 1860, 1861-65, 1871
Tanulói tevékenység:
- Olasz egység, német egység ismertetése
- Polgárháború ismertetése az Egyesült Államokban
Témakör: A dualizmus kora
Fogalmak: önkényuralom, passzív ellenállás, dualizmus
Évszámok: 1867
Tanulói tevékenység:
- Az Osztrák-Magyar Monarchia létrejötte, működése
- A kiegyezés jelentősége
Témakör: Az első világháború
Fogalmak: monopólium, gyarmat, antant, központi hatalmak, állásháború, villámháború,
fegyverszünet
Évszámok: 1914-1918
Tanulói tevékenység:
- Szembenálló katonai szövetségek
- Az első világháború kirobbanásának oka és ürügye
- Főbb katonai események a keleti és nyugati fronton
- Hazánk szerepe
- A háború lezárása
Témakör: Egyetemes történelem a két világháború között
Fogalmak: békediktátum, Népszövetség, gazdasági válság, egypártrendszer, sztálinizmus,
tervgazdálkodás, koncentrációs tábor, nemzeti szocializmus, fajelmélet, antiszemitizmus,
kommunizmus
Évszámok: 1919, 1922, 1929-1933, 1933, 1936, 1938. márc., 1938. szept, 1939. márc., 1939.
aug. 23.
Tanulói tevékenység:
- Gazdasági világválság okai, következményei – a megoldási módok bemutatása
- A sztálini Szovjetunió ismertetése
- A hitleri Németország ismertetése
Témakör: Magyarország a két világháború között
Fogalmak: vörösterror, fehérterror, kormányzó, konszolidáció, kommunisták, nyilasok,
revízió
Évszámok: 1918. október 30-31., 1918. november 16., 1919. március 21., 1920.június 4.
Tanulói tevékenységek:
- Őszirózsás forradalom ismertetése
- Tanácsköztársaság vezetői, intézkedései, bukásának okai
- A trianoni békediktátum időpontja, tartalma, társadalmi-gazdasági következményei
- Bethlen István kormányának intézkedései (1921-1931)
- Gömbös Gyula bel-és külpolitikája (1932-36)
Minimumkövetelmények 8. évfolyam
ANGOL NYELV Szóbeli
- BEMUTATKOZÁS
- Hobbí
- Család
- Iskola
- Ételek, italok
- Színek, növények, állatok
- Sport, szabadidő
- Nyelvtani követelmények, egyszerű mondatok szerkesztése, kérdésekre válaszadás, önálló kifejtés adott kép alapján.
Angol nyelv írásbeli:
- nyelvtani teszt kitöltése
- szavak összekötése
MATEMATIKA
- Műveletek pozitív és negatív számokkal
-
Fontos a műveletek sorrendje is (1. a zárójel, 2. hatványozás, 3. szorzás/osztás, 4.összedás/kivonás)!
A betűs kifejezésekkel való műveletek
- Egyenletek, egyenlőtlenségek, szöveges feladatok
A mérlegelvet már nagyon jól kell tudnod alkalmazni az egyenletek megoldásában.
Ezeket az ismereteket is tanultátok már tavaly, tavaly előtt. Egyenes és fordított arányosság (ha előbb nem, 8. osztályban már biztosan előkerült a fordított arányosság is), százalék (százalékérték, a százalékláb, százalék-alap) - ilyeneket idén is kérdezhetnek tőled.
Grafikonok elemzése és rajzolása, ilyenekre számítani kell pótvizsgán is.
- Geometria I. (Síkgeometria)
A legfontosabb új összefüggés geometriából a Pitagorasz-tétel, de érdemes átnézni, amit a háromszögekről és négyszögekről tudni lehet.
-
Háromszögek: típusai, belső, külső szögei, nevezetes vonalai, kerületük, területük
-
Négyszögek: típusai, és azok tulajdonságai, kerületük, területük.
A hasonlóságról, és a középpontos nagyításról-kicsinyítésről is kérdezhetnek, ezt a transzformációt tanultátok az idén új tananyagként.
Új testek: a gúlák és a gömb. Ismerned kell az elnevezéseket, fel kell ismerned a testeket és hálójukat.
- Számelmélet, oszthatóság
- Halmazok, kombinatorika, valószínűség
- Sorozatok
A sorozatokkal nem biztos, hogy foglalkoztatok (ha netán nem, akkor biztos nem is kérdezik). Ha igen, akkor a szabály alapján meg kell adnod a számsorozat néhány elemét.
MAGYAR IRODALOM
- A tanuló legyen képes a szöveg értő olvasását biztosító olvasásra, az olvasott szöveg
tartalmának elmondására.
- Szövegalkotás: önéletrajz írása minta alapján
- Tudja elmondani, hogy mit tanultunk irodalomból 8. osztályban, vagyis felsorolni az írók
költők nevét, tudjon említeni 8.-ban tanult irodalmi alkotásokat.
- Tudja a már tanult irodalmi műfajokat műnemek szerint elrendezni / líra, epika, dráma -
dal, elégia, epigramma, regény, novella, ballada, óda/
- Ismerje a következő költők életét vázlatosan, a tk.-ben lévő szöveg alapján: Ady Endre,
Móricz Zsigmond, Babits Mihály, Kosztolányi Dezső, Tóth Árpád, Juhász Gyula, József
Attila, Radnóti Miklós
- Legyen tisztában az új fogalmakkal: szimbólum, lélektani novella
- Tudjon 3 idén tanult költeményt. (szabadon választható)
- Tudja elmondani Móricz Zsigmond: Hét krajcár című novellájának tartalmát.
- Ismerje a kötelező olvasmány tartalmát, ismerje a szereplők nevét, kapcsolatrendszerét.
- Tudjon az alábbi irodalmi alkotásokról legalább 10-12 összefüggő mondatot mondani:
- Ady Endre: A magyar Ugaron, A föl-földobott kő, Lédával a bálban, Őrizem a szemed
- Móricz Zsigmond: Hét krajcár
- Kosztolányi Dezső: Ötévi fegyház
- Tóth Árpád: Körúti hajnal
- Juhász Gyula: Milyen volt …, Anna örök
- József Attila: Tiszta szívvel, Születésnapomra
- Radnóti Miklós: Nem tudhatom
MAGYAR NYELVTAN
- Rendelkezzen a tanuló az előző években szerzett nyelvtani ismeretekkel minimális
szinten.
- Ismerje fel a mondatokat a beszélő szándéka szerint, az írásjeleket helyesen alkalmazza a
- mondatok végén.
- Tudja megkülönböztetni az egyszerű és az összetett mondatokat.
- Tudja elmondani az alárendelő összetett mondatok ismérveit, fajtáit, egyszerűbb összetett
mondatot tudjon ábrázolni.
- Ismerje a mellérendelő összetett mondatok fajtáit, jeleit, néhány kötőszót, és tudjon
elemezni egyszerűbb mellérendelő összetett mondatot.
- Írásképe legyen olvasható, áttekinthető.
- Tudjon szöveget leírni hallás után, 10-15 mondatot kb.10 perc alatt. Írástempója legyen
megfelelő.
- Az alapvető tulajdonneveket írja helyesen.
- Ismerje a mondatvégi és mondatközi írásjeleket, tudja kis hibával alkalmazni.
- Rendelkezzen minimális nyelvtörténeti ismerettel: tudja felsorolni nyelvrokonainkat, tudja
jellemezni a magyar nyelv természetét.
- Legyen fogalma a nyelvjárásokról, a nyelvváltozatokról.
TÖRTÉNELEM
Témakör: A második világháború
Fogalmak: totális háború, hadigazdaság, gettó, deportálás, munkaszolgálat, holokauszt,
háborús bűnös
Évszámok: 1939. szeptember 1., 1939. szeptember 1- 1945. szeptember 2., 1941. június 22.,
1941. június 27., 1941. december 7., 1943. február, 1944. március 19., 1944. június 6.
1944. okt. 15. ,1945. május 8.
Nevek: ,Sztálin Churchill, Roosevelt, Rommel, Montgomery, Mussolini
Teleki Pál, Bárdossy László, Kállay Miklós, Szálasi Ferenc
Tanulói tevékenység:
- A világháború menetének ismertetése a következő szakaszokban:
1939-1941, 1942-1943, 1944-1945
- Értekezletek: Teherán, Jalta, Potsdam (résztvevők, tartalom)
- Magyarország területi gyarapodásai a két világháború között, a világháború alatt
- Holokauszt
Témakör: A kétpólusú világ kiépülése (Egyetemes és magyar történelem)
Fogalmak: hidegháború, vasfüggöny, földosztás→ államosítás, pártállami diktatúra, kitelepítés, ÁVH, kollektivizálás, Rákosi-korszak, reform, forradalom
Évszámok: 1948, 1949, 1955, 1956. október 23-november 4.
Tanulói tevékenységek:
- Magyarország a II. világháború után: a szovjet megszállás következménye → kommunista vezetés kerül hatalomra – Rákosi-korszak – személyi kultusz bemutatása (1948-1950)
- 1956-os forradalom és szabadságharc okai, főbb eseményei, eredménye, következményei
Témakör: Globalizálódó világ (III., V.fej.)
Fogalmak: fegyverkezési verseny, enyhülés, globalizáció, rendszerváltozás, integráció,
népességrobbanás, fogyasztói társadalom, környezetkárosítás, harmadik világ
Tanulói tevékenységek:
- ENSZ feladata, felépítése
- Hidegháború kezdete, vége
- Szovjet típusú gazdaságok, országok felsorolása
- KGST, Közös Piac, NATO, Varsói szerződés létrejötte
Témakör: A Kádár-korszak jellemzői
Fogalmak: munkásőrség, KISZ, puha diktatúra, gulyáskommunizmus, legvidámabb barakk, „három T”
Évszámok: 1957, 1968, 1989
Tanulói tevékenységek:
- 1956-os forradalom és szabadságharc utáni megtorlás
- hétköznapok a korszakban
- Kádár János politikai szerepe
- A határon túli magyarok helyzete
- A rendszerváltás okai
Témakör: Társadalmi és állampolgári ismeretek
Fogalmak: választójog, választás, szavazás, alkotmány, törvény, emberi jogok, diktatúra, demokrácia, alaptörvény, országgyűlés, köztársasági elnök, kormány, önkormányzat
Évszámok: 1989. okt.23., 1990, 2012
Tanulói tevékenységek:
- A demokrácia alapjai.
- A magyar állam működése.
- A tömegkommunikáció
Brázay Kálmán Általános Iskola és Gimnázium
7394 Magyarhertelend, Kossuth u. 53/c
OM: 201362 Telefon: +36/72-390-803