BRÁZAY KÁLMÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA, GIMNÁZIUM ÉS SZAKKÉPZŐ ISKOLA
7394 MAGYARHERTELEND,
KOSSUTH U. 53/C
VEZETŐI PROGRAM intézményvezető beosztás ellátására
Készítette: Baranyai Tiborné
„Szabad ember az, akinek lehetősége van rá, hogy értékeket valósítson meg, akinek lehetősége van arra, hogy jó és értelmes dologra használja az életét”
(Erdő Péter)
Tartalom
Bevezetés. 4
CÉLKITŰZÉSEK.. 6
Az intézmény. 7
Iskolánk feladatvállalása a közoktatás rendszerében. 8
CÉLKITŰZÉSEK.. 11
A nevelő-oktató munkával kapcsolatos célkitűzések. 16
Pedagógiai alapelveink. 16
Célok, feladatok. 17
VEZETÉSI KONCEPCIÓ.. 18
AZ INFORMÁCIÓ.. 19
Hagyományok ápolása. 20
OPERATÍV VEZETÉS ÉS KAPCSOLATRENDSZER.. 21
Az intézmény szervezeti felépítése, vezetése. 22
Vezetési szintek. 22
Szervezeti felépítés. 23
Az intézmény vezetősége. 23
Az intézmény vezetősége: igazgató, igazgatóhelyettes. 23
Az igazgató. 23
Az igazgatóhelyettes. 25
Igazgatóhelyettesi feladatok. 25
Az oktató-nevelő munka felügyelete. 25
Szervezési feladatok. 26
A pedagógiai munka segítése. 26
Vezetői program.. 27
CÉLKITŰZÉSEK.. 27
„ A jó nevelő örök tanuló, s azonnal fölismeri, ha nálánál különb tanítványra talál.” (Pilinszky János)
„ Tanulni egymástól, hogy minél jobban taníthassunk.” (Eötvös Loránd)
Intézményvezetői megbízásom fontos feladatának tekintem, hogy olyan vezetői programot állítsak össze, amely jól tükrözi az iskola által képviselt értékeket, azokat a célokat, amelyeket az alapításkor megfogalmaztunk.
Bevezetőm az iskola Pedagógiai Programjára épül, mivel az intézményvezetői feladatok ellátása során irányadónak tekintem az iskolában oktató, nevelő munkát végzőkkel közösen kialakított programot, illetve azt, hogy ezzel a szülői munkaközösség, valamint az iskolai Diákönkormányzat is egyetért.
„Iskolánkat a De La Salle Szent János Egyház hozta létre (névváltozás a törvényi előírások figyelembevételével: De La Salle Szent János Egyesület) azzal, hogy alapelveinek megfelelő nevelési, oktatási lehetőségeket biztosítson.
De La Salle Szent János életéhez, vallási meggyőződéséhez, hivatástudatához, önfeláldozó munkájához híven, olyan fiatalokat várunk szeretettel iskolánkba, akikben él az akarat a becsületes, a keresztény emberhez méltó élet iránt, de eddig nem sikerült a vágyaik és a lehetőségeik közötti harmóniát megtalálni. Hiszünk abban, hogy az egyéni, személyre szabott neveléssel, a következetes egyéni fejlesztéssel, a befogadó-elfogadó közösség és hit erejével hozzájárulhatunk a sikeres életút megalapozásához. Hiszünk abban, hogy – megfelelő szakmai felkészültséggel, türelemmel - minden fiatalhoz megtalálható az út, amely személyiségének pozitív vonásait felerősíti, önbecsülését megerősíti, saját és környezete boldogulását segíti.
Számunkra egyaránt fontosak a tehetséges és az egyéni, vagy környezeti nehézséggel küzdő tanulók. Az előzőkből következően természetesnek tartjuk az integrált oktatás előnyben részesítését. Az integrált nevelést-oktatást a szociális, a szociokulturális hátránnyal küzdők és a sajátos nevelési igényű fiatalokat érintően egyaránt fontosnak gondoljuk, úgy a társadalmi beilleszkedés, mind az egyéni fejlődés, egyéni életút szempontjából. Meggyőződésünk, hogy az integrált nevelés kialakítja, erősíti a toleranciát, az empátiát, az együttműködési készséget, önmaguk és társaik elfogadását.
Iskolánk - a fenntartó szándékának megfelelően -, sajátos pedagógiai eszközeivel, kapcsolatrendszerével az esélyegyenlőtlenség csökkentésére törekszik. Egyházunk az iskola legfőbb céljának tekinti a növendékek nevelését személyiségük tudatos fejlesztésén keresztül. Az előbbiek megtartásával lehetségesnek tartjuk a hatékony oktatást. Ennek érdekében építjük fel pedagógiai programunkat, határozzuk meg nevelésünk, oktatásunk módszereit, alakítjuk ki az intézmény szervezeti és nevelési rendszerét.
Az alapító célja, olyan iskola létrehozása, amely az Egyesületünk szellemi közössége által megfogalmazott elvek szerint működik, egymás kultúrájára, hagyományaira, hitére figyelemmel elfogadja a sokszínű emberi világot. Kiemelt feladatának – névadójához híven – a széles értelemben vett tanítást tekinti, amelynek során minden megkülönböztetés nélkül fogadja, és következetes szeretettel neveli növendékeit.” (Brázay Kálmán Általános Iskola, Gimnázium és Szakképző Iskola pedagógiai programja)
Az intézményvezetői megbízást azért vállaltam el, mert kolléganőm nyugdíjba ment, így mint az eddigi helyettes, úgy éreztem, hogy a vezetői feladatokat el tudom látni.
Iskolánk 2009. szeptember 01-én alakult, és ez idáig, igazgatóhelyettesi feladatokat láttam el. Folyamatosan részt vettem minden, az iskolát érintő feladatban, és a változások, kihívások megoldásában. Fontosnak éreztem, és jelenleg is fontos számomra, hogy az iskola a kitűzött célokat elérje, folyamatosan fejlődjön, és bővítse kapcsolatrendszerét.
A vezetői program elkészítése, és a munkatársak bíztatása segített abban, hogy az intézményvezetői feladatokat meg tudjam oldani, mivel képesnek érzem magam erre a feladatra, s azokat ellássam.
A vezetői feladat egyik nehézségét, a legnagyobb kihívást számomra az jelenti, hogy ma már nem lehet rutinszerűen ellátni a vezetői feladatokat, hiszen folyamatos változáson megy keresztül az oktatási rendszer, folyamatosan megújul, és a jogszabályi változások is folyamatosan figyelnem kell. Úgy érzem, ezeknek a kihívásoknak meg tudok felelni, a feladatot el tudom végezni.
Székhelyünkön és telephelyeinken egyaránt arra törekszünk, hogy a helyi szükségletekhez maximálisan alkalmazkodjunk. Valós igények kielégítése a célunk, amelyet az adott települések önkormányzataival, civil szervezeteivel az előkészítés és a megvalósítás szakaszában folyamatosan egyeztetetünk. A felnőtt tagozat működtetésével szeretnénk hozzájárulni iskolakörnyezetünkben a sikeres munkavállaláshoz, a környezet és munkakultúra színvonalának emeléséhez, a hitéleti tevékenység elmélyítéséhez. Fontos feladatnak tekintem az iskolánkban tanuló nemzetiségi tanulók identitástudatának erősítését, a sokszínűség, a saját, és a közösség tagjainak elfogadását. Célkitűzésem, hogy azokat az értékeket, amelyek már az iskola életében jól beváltak, azokat megtartva, új feladatokkal, új célokat kitűzve kiegészíteni. Ezeknek a feladatoknak a megoldásához, kidolgozásához a nevelőtestület gondolatait, ötleteit, véleményük kikérése mellett szeretném megvalósítani. A kitűzött feladatok megoldása nem egyszemélyes feladat, azt az iskola teljes tantestülete, nevelőtestülete nélkül nem tudom megvalósítani. A már kitűzött célokat pontosan meg kell határozni mint az iskola, mint a diákok vonatkozásában, hiszen csak ennek tükrében tudjuk megfogalmazni a céljainkat, és azt az utat, amely segítségünkre, segítségemre van abban, hogy a tervtől, eljussunk, eljussak a megvalósításhoz.
A realizált célokról helyzetelemzést szükséges készíteni, mivel ennek segítségével tudom/tudjuk megállapítani, hogy az iskola fejlődése milyen ütemben halad előre, megmutatja a változás minőségét, illetve rámutat azokra a feladatokra, melyeknél szükséges a célok újrafogalmazása, új célok megfogalmazása, illetve a megfogalmazottak újragondolása. A helyzetelemzések, a feladatok megvalósításának folyamatai, és végeredményei pontos képet adnak arra, hogy a kitűzött célokat milyen mértékben érjük el. Mindezek hozzájárulnak a pedagógiai munka tudatosabbá válásához.
Az Iskola Pedagógiai Programja, a beszámolók, a felmérések, az éves munka-rendezvény, és feladatellátási terve, illetve azok megvalósulása, részletes helyzetelemzést adnak mind a pedagógusoknak, mint a vezetőnek/vezetőknek.
Fontosnak tartom, az iskola eredeti céljának továbbörökítését, melyeket 2009-ben megfogalmaztunk, de az is lényeges, és nem elhanyagolandó szempont, hogy a törvényi változásokat is figyelembe vegyem akkor, amikor a célokat meghatározom, valamint újabb célkitűzéseket fogalmazok meg.
Az intézményben elkészült, átdolgozott Pedagógiai program, az éves munka, az éves munka értékelése, a beszámolók, a különféle mérések segítségemre annak abban, hogy olyan munkatervet tudjak kidolgozni, ami az intézmény fejlődését segítik, a még eredményesebb munka érdekében. Amikor a különféle méréseket, értékeléseket megnézem, azokat értékelem, nemcsak az iskola eredményességét, vagy fejlesztésre szoruló területeit látom meg, hanem azt is figyelembe veszem, hogy azok a diákok, akik iskolánkban tanulnak, milyen beállítottságúak, milyen a személyiségük, milyen képességekkel rendelkeznek, illetve milyen ismeretanyaggal érkeztek iskolákba. Azok a sikerek, amelyeket elérünk, mindig viszonyítás kérdése, hiszen a bemeneti kompetenciákhoz képest kell mérni az elért eredményeket.
Az intézmény megalkotott Pedagógiai Programja, az év végi igazgatói beszámolók, a minőségbiztosítási munka során készült felmérések, valamint az éves munkatervek részletes helyzetelemzést adnak.
Iskolánk 2009. szeptember 01-én kezdte meg működését.
„Az intézmény neve: Brázay Kálmán Általános Iskola, Gimnázium és Szakképző Iskola
Az iskola új neve: Brázay Kálmán Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola
Az intézmény rövidített neve: Brázay Gimnázium és Szakképző
Az intézménytípus megnevezése: többcélú, közös igazgatású közoktatási intézmény
Az intézmény fenntartója: De La Salle Szent János Egyesület
Az intézmény jogállása: önálló jogi személy
Gazdálkodása: költségvetése szerinti önálló gazdálkodási jogkör.
Az intézmény székhelye: 7394 Magyarhertelend, Kossuth L. u. 53/C.
Az intézmény telephelyei: 1. számú: 7742 Bogád, Béke tér 4.
2. számú: 7601 Pécs, Papnövelde u.7-11.
3. számú: 7673 Kővágószőlős, Rákóczi u.2/a
4. számú: Cserdi, Fő u.4
Iskolánkban elsősorban Baranya megyéből várunk tanulókat, de a szabad férőhely terhére más megyéből is felveszünk.”[1]
Székhelyünkön és telephelyeinken egyaránt arra törekszünk, hogy a helyi szükségletekhez maximálisan alkalmazkodjunk. Valós igények kielégítése a célunk, amelyet az adott települések önkormányzataival, civil szervezeteivel az előkészítés és a megvalósítás szakaszában folyamatosan egyeztetetünk. A felnőtt tagozat működtetésével szeretnénk hozzájárulni iskolakörnyezetünkben a sikeres munkavállaláshoz, a környezet és munkakultúra színvonalának emeléséhez, a hitéleti tevékenység elmélyítéséhez.
Az általános iskolai képzésben vállalt feladattal elsősorban annak a települési igénynek kívánunk eleget tenni, amely a községekben élő, általános iskolai végzettséggel nem rendelkező lakosság helyben történő képzésével a jobb álláskereső lehetőséget támogatja. Eredményes képzéssel megnyílik előttük is az út a szakma elsajátítása felé.
Szakképzésünkben a hiányszakmák oktatására fektetjük a hangsúlyt, így a munkaerő-piacon való elhelyezkedést hatékonyabban tudjuk segíteni. Fontos szerepet szánunk annak is, hogy: az intézményi környezetben keresünk gyakorlóhelyeket, és az itt található gyakorlóhelyekkel, vállalkozásokkal együttműködve növekszik annak a lehetősége, hogy a lakóhelyhez közel kapjon munkalehetőséget tanulóink egy része. Együttműködési megállapodást kötöttünk a Büntetés Végrehajtó Intézettel, az ott folyó oktató-nevelő munkát az intézet igényeihez igazítjuk.
Intézményünk vállalja azoknak a sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelését, akik a megyei szakértői bizottság SZRB szakvéleménye szerint a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenességével küzdenek és ez számukra tanulási nehézséget okoz. Az értelmi fogyatékkal élő tanulók közül mindazoknak a nevelését, akik tanulásban akadályozottak.
Mivel intézményünk több feladatellátási helyen működik, törekszünk arra, hogy a település mindennapjaiba iskolánk szervesen beépüljön, a faluközösség részévé váljon. Különös figyelemmel leszünk arra, hogy a nemzetiségekkel, az etnikai kisebbséggel érdemi együttműködést építsünk ki.
Az iskola szakiskolai évfolyamokkal, gimnáziumi, valamint felnőttek általános iskolája évfolyamokkal működik.
A szakiskolai évfolyamokon nappali és esti tagozaton van engedélyünk szakács, villanyszerelő, hegesztő, irodai asszisztens, szociális gondozó és ápoló OKJ-s szakképesítés oktatására azzal a feltétellel, hogy a hiányszakmákban a felvehető létszám az alapító okirat szerint állapítható meg, míg azok a szakmák, melyekhez engedély szükséges, a szakmaszerkezeti döntés után, annak jóváhagyásával, s a Magyar Közlönyben történő közzététel után állapítható meg, hogy a képzések melyikére, és hány főt vehetünk fel, illetve melyek azok a szakmák, amelyekre csak tandíjas képzést indíthatunk el az adott tanévben. Ez minden évben nagy kihívás, hiszen nem tudjuk előre meghatározni, az iskola életébe előre betervezni hossz távra, hogy mely szakmák lesznek hiányszakmák, államilag támogatottak, illetve tandíjas képzések.
A gimnáziumi képzésben nappali, esti és levelező tagozaton 9-12. évfolyamon folytatunk képzéseket. A nappali tagozaton tanulók száma a törvényi változások után nagymértékben lecsökkent, hiszen aki a tankötelezettséget eléri, nagyon sok esetben nem folytatja tanulmányait. Azt is eredménynek tudjuk be, ha a nappali tagozatról kimaradt tanuló, esti, vagy levelező tagozaton folytatja tanulmányait, és sikeres érettségi vizsgát tesz.
A felnőttek általános iskolájában tanulók 5-8. évfolyamon fejezhetik be általános iskolai tanulmányaikat esti, illetve levelező képzésben. Egy-egy év alatt tudják abszolválni az 5-6, valamint a 7-8. évfolyam követelményét. A nyolcadik évfolyam elvégzését követően általános iskolai tanulmányaikat befejezik. Az alapfokú iskolai végzettség letétele után lehetőségük van folytatni tanulmányaikat gimnáziumban, illetve szakképzésben. A felnőttek általános iskolája elvégzését követően nagyon kevés diák folytatja tanulmányait gimnáziumban, vagy szakiskolai képzésben. Nagyon nehéz meggyőzni a tanulókat, hogy fontos a tanulás, fontos a folyamatos képzés, hogy a munkaerőpiacon érvényesülni tudjanak, a munka világában meg tudják állni helyüket. Fontos feladatom, illetve a nevelőtestület fontos feladatának tartom azt, hogy megértessük az iskolánkban tanuló felnőttekkel, hogy az általános iskola befejezése nem lehet a végcél, csak a kezdet, egy új életpálya kezdetéhez.
Vannak kialakult hagyományaink, de továbbra is tenni kell a hagyományok megőrzéséért, ápolásáért.
Forrás: http://kernertraining.hu/szemelyisegfejlesztes-blog/celkituzes-10-7-3-1-varazsmodszer
„ Aki tudja mit akar, az az utat is megtalálja, hogy célba érjen.” /Verena Wyss/
Vezetési célként a pedagógiai programban kifejtett célrendszer elérését tekintem.
Iskolánk nevelési-oktatási, valamint képzési gyakorlatában a szociális készségek és képességek (a szociális kompetencia) fejlesztését a pedagógiai gyakorlati tevékenységünk fontos területének tartjuk.
A fenti célkitűzések eléréséhez alkalmazandó módszernek tekintjük a kompetencia alapú fejlesztést.
A felnőtt élet sikeressége szempontjából minden intézménytípusban elengedhetetlennek tarjuk a kulcskompetenciák fejlesztését, az egész életen át tartó tanulásra felkészítést. Kiemelt feladatunknak tekintjük, hogy a tanuló önmagához képest az iskoláztatás során dinamikusan fejlődjék. Esti és levelező rendszerben a felnőttoktatásban résztvevő tanulóknak átjárhatóságot biztosítunk azzal, hogy munkahelyi, illetve egyéb elfoglaltságaik miatt bármelyik telephelyen részt vehetnek az oktatásban. Esti és levelező tagozaton 1 év alatt végezhetik el a 9-10. évfolyamot gimnáziumi oktatásban.
Pedagógiai célok |
Pedagógiai feladatok
|
Anyanyelvi kommunikáció |
|
Nyelvi kultúra fejlesztése, idegen nyelvi kommunikáció |
A kor követelményeinek megfelelően kiemelt fontosságú az idegen nyelvi képzés. Két idegen nyelv oktatása. Kommunikációs szintű nyelvtudás, írás fejlesztése.
|
Matematikai kompetencia |
Tájékozódás térben, időben, a világ mennyiségi viszonyaiban. Megismerés, képzelet, emlékezés, gondolkodás fejlesztése, az ismeretek rendszerezése, ismerethordozók használata és alkalmazása. Alkotás és kreativitás fejlesztése. Együttműködés és motiváltság a közös munkában. |
Természettudományos kompetencia |
Környezettudatosságra nevelés, a fenntartható fejlődés megértése, a természettudományos gondolkodás fejlesztése. Ökoturizmus és erdei iskolai projekt |
Digitális kompetencia. Informatikai kultúra fejlesztése. |
Számítógép, mint információhordozó használatának megismertetése, annak napi szintű használata.
|
Hatékony, önálló tanulás |
Önismeret fejlesztése, énkép megszilárdítása, megerősítése, önállóságra nevelés, tanulásszervezés, hatékony tanulási módszerek kialakítása. Az iskolai könyvtár és informatikai bázis használata. Önálló ismeretszerzés képességének kialakítása. Segédanyagok használatának képessége. |
Szociális és állampolgári kompetencia. Nyitottság a szűkebb és tágabb környezet iránt, képesnek kell lenni és elfogadni a másságot. |
Fel kell ébreszteni az igényt, hogy felelősek legyenek, saját és környezetük testi és szellemi fejlődéséért. Empátia. Olyan szociális motívumrendszer kialakítása, amely gazdasági és társadalmi előnyöket hordoz magában. Felkészülés a felnőtt-lét szerepeire, magatartásmódok kialakítása a segítéssel, együttműködéssel, vezetéssel és versengéssel kapcsolatban. Öntudatos fogyasztói magatartás, és versenyképesség fejlesztése. Történelmi értékeink ismerete, nemzeti kultúránk megismerése, megbecsülése, hagyományok megőrzése. Hazaszeretet elmélyítése, és a nemzettudat megalapozása, európai azonosságtudat kialakítása úgy, hogy magyarságtudatukat megőrizve váljanak európai polgárokká. Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés. |
Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia. Megfelelés az egyesült Európa által megfogalmazott követelményeknek. |
Legyen képes alkalmazni a megszerzett ismereteket. Pozitív attitűd kialakítása, az értékteremtő munka, a javakkal való gazdálkodás, és gazdasági ésszerűség iránt. Fogyasztói magatartás, és felelősség kialakítása. Váljanak képesség a rendelkezésükre álló erőforrásokkal való gazdálkodásra, pénzzel való bánni tudás fejlesztése. Tudjanak eligazodni a fogyasztási javak, szolgáltatások, marketinghatárok, és viselkedésmódok között. |
Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség |
Képesek legyenek az önkifejezésre, és a művészetek értékeinek befogadására. Ismerje meg a helyi, a nemzeti, az európai és az egyetemes kulturális örökséget. Fejlődjön ízlése, váljék igényévé az esztétikum a mindennapokban. |
Egészséges életmódra nevelés. Kulturált viselkedés, öltözködés és tiszta, esztétikus környezet iránti igény. |
A helyes életmód szabályainak megismerése, (egészséges táplálkozás, káros szenvedélyek veszélyei, szexuális kultúra fejlesztése, stb.) viselkedési szabályok, öltözködési szokások, a higiénés követelmények, és az esztétikus környezet kialakításának megismertetése. Egyenletes napi terhelés biztosítása az órarend összeállításakor. Egészségnap szervezése.
|
Testi kultúra fejlesztése. |
Pozitív beállítódások, magatartások, és szokások kialakítása, amely a gyerekek, a fiatalok egészséges életvitellel kapcsolatos szemléletét és magatartását fejlesztik. Testnevelési órák tanterv szerinti óraszáma mellett, sportköri foglalkozások szervezése. Heti 3 órai (órarendi) testnevelés és sportköri foglalkozások együttesen biztosítják a mindennapos testedzés lehetőségét. |
A tanulók pozitív személyiségének és képességeinek minél teljesebb kibontakoztatása. |
Tehetséggondozás, együttműködés a szülői házzal, részvétel szakköri munkában és a diákönkormányzat munkájában. Önismeret és énkép fejlesztése, lelki egészség. |
Tanár-diák szempontjából:
- tanulás tanítása, az ismeretanyag alkalmazásának középpontba helyezése, a tanár-diák együttműködésén alapuló tanórák, foglalkozások, az alapismeretek (olvasás, írás, számolás, mérés, önálló tanulás, szóbeli kommunikáció) folyamatos fejlesztése.
- Kooperatív tanulásszervezési eljárások alkalmazása,
- Konfliktuskezelési technikák elsajátítása és gyakorlása, közösségi feladatok, az együttműködési készség fejlesztése érdekében.
- Számítástechnikai eszközök használata, Internet használat az ismeretszerzés eszközeként, valamint ügyeink intézésére.
- Önismeret, önfejlesztés technikái, pályaorientáció, pályaválasztás.
- Személyre szóló differenciált tanulásszervezési eljárások alkalmazása, szakkörök, csoportbontás, egyéni tehetséggondozás és felzárkóztatás, versenyekre, vetélkedőkre felkészülés.
- szükség szerint fejlesztő pedagógus bevonása a tanulás-tanítás folyamatába
Szülő-tanuló szempontjából:
- az iskola olyan képzettséget, ismeretanyagot adjon át, amellyel érvényesülni tud a munka világában, illetve ne jelentsen gondot a továbbtanulás a megismert ismeretanyag elsajátítása, és elmélyítése után. Itt feltétlenül fontos a szülő és a tanuló szerepe, mivel a pedagógus a tananyagot elmondja, elmagyarázza, segít a tananyag feldolgozásában, de a szülő szerepe fontos, hiszen csak akkor lehet az ismeretanyagot elmélyíteni, ha a család támogatja a tanulót, és az iskolát is abban, hogy megerősítést ad a tanulás fontosságának megértéséhez gyermeke számára. Szeretnénk elérni, hogy a szülők azt érezzék, jól választottak iskolát gyermekük számára.
- a diákok iskolai életének fontos része legyen, hogy egy iskolai közösséghez tartozzanak, ott jól érezzék magukat, büszkék legyenek, hogy intézményünkben tanulhatnak.
Pedagógusok- oktató, nevelő munkát végző munkatársak
- célként fogalmazom meg, hogy a munkatársak egy jól működő iskola munkatársai lehetnek, és lehetőségük legyen a szakmai fejlődésre.
Fenntartó és iskola
- cél a folyamatos együttműködés, a közös gondolkodás, hogy az intézmény megítélése egyre jobb legyen.
Pedagógiai alapelveinkmeghatározója az értékrend, amelyet tanítványainknak a pedagógia eszközeivel közvetítünk. Ezek: a demokratizmus, a humanizmus, a haza szeretete, a hitélet értékei, az egyén tisztelete, a lelkiismereti szabadság tisztelete, a jogok és kötelességek harmóniája, az alapvető közösségek (család, nemzet, az EU, az emberiség) együttműködésének készsége, a népek, a nemzetek, nemzetiségi, etnikai csoportok, és a nemek egyenlősége, a szolidaritás, a tolerancia értéke. Egyértelmű pedagógiai alapelvünk az, hogy a szociális készség és képesség, a szociális tanítható, a személyiségbe építhető, ha megfelelő tapasztalatokat biztosítunk az iskolai élet, a gyakorlati képzés során.
Kitüntetett értéknek tekintjük a tudást, a tudás megszerzésére való törekvést, és azokat a viselkedésbeli jellemzőket, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy az egyén és a közösség boldogulását egyaránt elősegítse. Ennek érdekében a tanítási órákon, a tanítási órákon kívüli foglalkozásokon is építjük azt a motivációs bázist, amely a követelményekkel való azonosulást folyamatosan segíti.
Az egyes iskolatípusok működését meghatározó, az alábbiakban részletezett pedagógiai elvek, célok, feladatok és eljárások az iskolai gyakorlatban nem képeznek elkülönült egységeket. Némely cél, alapelv a specialitások miatt többnyire egy adott iskolatípusra jellemző, míg mások a leírás helyétől függetlenül részei az iskola életének, a pedagógusok, diákok és szülők mindennapi együttműködésének.
Az intézményvezetői feladatok ellátása nagyon sok munkával, empátiával, felelősséggel jár. Fontos, hogy tanulóink az iskolában jól érezzék magukat, ezért mindenképpen arra törekszek, hogy az iskola gyermekközpontú legyen. Ebben nem csak a vezetőnek, hanem a nevelőtestületnek is nagy szerepe van, hiszen ahhoz, hogy ezt a feladatot megfelelően tudjuk ellátni, mindenkit, aki az iskolában van, egyenrangú partnerként kell tekinteni. A vezetői munka több munkafolyamatból áll, melyek között a legfontosabbak, hogy a célok pontosan legyenek meghatározva, a feladatok elvégzéséhez, a célok eléréséhez megfelelő tárgyi feltételekkel rendelkezzen az iskola. A meghatározott célok után, a megvalósítás folyamata következik, legvégül pedig az elvégzett munka értékelése. A pedagógiai munka értékelése mindig kritikus pont, hiszen a segítő kritika, is sok esetben konfliktusokat eredményezhet a nevelőtestület tagjai között. Fontosnak tartom, hogy a kritikai észrevételek mindig építő jellegűek legyenek, melyek nem csak a pedagógiai munkát, hanem a tanulók érdekeit is maximálisan szolgálják, hiszen ezek viszik előre a közösséget, az iskolát, ezekből az építő kritikákból tanulhat mindenki.
A pedagógiai programban megfogalmazott célokat mindig szem előtt kell tartani, mivel azokat közösen állítottunk/állítottak össze.
HUMÁN ERŐFORRÁSOK
Elsődleges szempont, hogy a nevelő-oktató munkát a lehető legjobb színvonalon tudja ellátni az intézmény. Ennek érdekében a pedagógusoknak fontos, hogy hétévenként részt vegyenek összességében 120 órás továbbképzésben. A továbbképzések mellett fontosnak tartom, hogy munkatársaim új szakokat tudjanak elsajátítani, új pedagógiai ismereteket tudjanak szerezni. Az intézmény anyagi lehetőségeihez mérten lehet csak biztosítani az oktatáshoz szükséges anyagi feltételeket, ezért törekszem arra, hogy minden olyan továbbképzést ki tudjunk használni, ami a lehető legkevesebb anyagi ráfordítást igényel, de a legtöbb ismeretet adja át a pedagógusok részére.
A humán erőforrás nem csak a pedagógusokra, hanem az intézmény összes dolgozójára is kiterjed, hiszen mindenki, aki az iskola alkalmazásában van, közös célokért küzd, közös feladatokat old meg, mindenki a maga területén. Az iskola összes dolgozója egy csapatot, egy team-et alkot, ahol mindenkinek meg van a feladata annak érdekében, hogy a lehető legjobb eredményeket érjen el az iskola, és ezáltal az ott tanuló diákok a legtöbbet profitáljanak belőle. A munkavállalók pedig mindig azt érezzék, hogy fontos tagjai egy közösségnek, mindenki egyenrangú partner, mindenkinek meg van a feladata, ami nélkül az iskola nem tudna gördülékenyen működni.
Az információ átadása fontos, hiszen a megfelelő információáramoltatás teszi lehetővé, hogy a döntések meghozatala mindenki számára eljusson. A megfelelő információnak el kell jutnia a nevelőtestülethez a diákokhoz, és az átadott információk birtokában szükségem van a visszajelzésekre, hogy azokat ki tudjam/ ki tudjuk értékelni, elemezni. A döntéshozatalnál az esetek döntő többségében szeretném elérni, hogy a nevelőtestület tagjai is elmondják véleményüket, javaslataikat, amivel az intézmény még hatékonyabb munkát tud végezni. Az információ átadás módjai között szerepel az iskolai értekezletek, a pedagógusokkal történő személyes beszélgetés, a diákokkal való személyes kapcsolattartás is. A döntéshozatalokról, melyek az iskolai élet szervez részét képezik, (Pedagógiai program, Házirend, SZMSZ) végleges döntésről először ki kell kérni a szülői munkaközösség, az alkalmazotti kör, valamint a diákönkormányzat véleményét is.
HAGYOMÁNYOK ÁPOLÁSA[3]
Hagyományok teremtése: iskolai rendezvények, lakóhelyi, az iskola telephelye szerinti hagyományok, szokások ismerete, részvétel az ápolásába. Nemzeti ünnepeink megtartása. Bekapcsolódás a település életébe.
Kirándulások, színház- és múzeumlátogatások, kulturális programok az EKF rendezvényei egyéni, kiscsoportos és osztályszinten szűkebb régiónk és hazánk értékeinek megismerése, a hazaszeretet elmélyítése érdekében.
Az intézmény munkatervében is szereplő rendszeres feladatokra a felkészülés kevés kivétellel a szabadidőben történik. Célszerűnek tartjuk, hogy az ezzel kapcsolatos feladatokat itt nevezzük meg:
Iskolánk célja, hogy olyan programokat, témanapokat szervezzen, mely az iskola egész közössége számára érték és hagyományteremtő.
Rendszeresen tervezett iskolai programjaink:
A felsorolt rendezvényekhez kapcsolódnak az iskolán belüli és kívüli tanulmányi és sportversenyek. A kül- és belföldi tanulmányi kirándulásokat (csereutak, erdei iskola, osztálykirándulás stb.) a résztvevők önköltséges formában tudják megvalósítani.
Az oktatási intézmény vezetését három fő témakör köré csoportosítom. Az első a tervezés, a második a szervezés, és a harmadik az irányítás.
Az Intézmény terveinek elkészítését is több időszakra készítem el, mert a hosszú távú tervek (5 év) mellet vannak olyanok, amelyek rövidtávúak, vannak, amelyek egy-két éves időszakot ölelnek fel. A hosszú távú tervek készítésénél próbálok reális célokat kitűzni, mivel csak akkor tudunk hatékonyan és jól működni. Az 5 évre készülő terveket minden évben újra át kell nézni, ha kell újragondolni, mivel a törvényi változások, a tanulók, a pedagógusok körében bekövetkezett változások, hatással lehetnek egy hosszabb időre tervezett feladatellátásnál. Ezeket figyelembe véve, készítem el az éves munka, feladat, és rendezvénytervét, a nevelő testülettel közösen, és hagyjuk jóvá, amit a fenntartó részére megküldünk egyetértésre.
Középtávú tervek közé tartozik az intézmény tantárgyfelosztása, a tanév rendje, és annak kialakításával kapcsolatos feladatok. A költségvetés tervezése is komoly feladatot igényel, mivel a tanulólétszám változása, és az azt megelőző becsült létszám alapján készülnek el az intézmény költségvetései. Nagyon nehéz előre megtervezni a tanulók számát, és összetételét, ezért a költségvetés korrigálása a költségvetési év végén történik meg. Rövid távú tervek folyamatosan készülnek, hiszen gondoljuk csak meg, egy rendezvény, egy iskolai program terveinek elkészítése is komoly feladat, ami természetesen a nevelőtestületet, sok esetben a diákokat is érinti.
A szervezés az iskola vezetője részére mindennapos feladat, mivel nincs olyan nap, amikor valamilyen szervezési feladat ne merülne fel.
Szervezési feladat az iskola szervezeti felépítése, a helyettesítések megszervezése, a tartósan távollévők pótlása.
Stratégiai irányítás és operatív irányítás az a két nagy terület, amit feladatot jelent. A stratégiai irányítás megjelenik a pedagógiai programban, és ezt az iskola vezetése tervezi meg, és formálja, a törvényi változások figyelembevétele mellett.
Az operatív irányítás már nem az intézményvezető egyszemélyes feladata, mivel itt már a helyettesnek átadja azokat a feladatokat, amelyek végrehajtásáért, lebonyolításáért felelős, ami lehet napi feladat, vagy probléma megoldása, illetve más rövid, vagy középtávú feladatban való aktív közreműködés.
Az irányítási feladatok fontos területe a szakszerű és törvényes működtetés és gazdálkodás, a személyi és tárgyi feltételek biztosítása, a szabályzatok, szabályozók elkészítése, betartása és betartatása, az intézmény képviselete különféle rendezvényeken, ellenőrzés és értékelés a mérésekkel kapcsolatban, intézkedéseket tesz a rendkívüli események bekövetkeztekor.
Az információk feldolgozása a vezetői munka döntő részét képezik és ez a kommunikáció nélkül nem valósulhat meg. Ezek az információk teszik lehetővé a megtervezett és átgondolt stratégiai iránymutatásokat.
Az iskola vezetésének, és irányításának feladata a törvényben leírtak szerint kizárólag a vezető feladata, de ezt a munkát nem lehet elvégezni úgy, hogy megfelelő kollégák ne segítsék munkámat. Legfontosabb, hogy megfelelő helyettest találjak, aki a feladatok megoldásában, végrehajtásában maximálisan a segítségemre van, támogatja munkámat, és biztos lehetek abban, hogy az iskola érdekeit tartja mindenekfelett szem előtt.
Az intézmény SZMSZ- a volt a meghatározó, a vezetési szintek kialakításában, és a feladatok elosztásában, mivel azt a nevelőtestület jóváhagyta, és a fenntartó elfogadta.
Az iskola egyszemélyi felelős vezetője az igazgató. Az igazgatót távolléte idején teljes jogkörrel-kivéve a munkáltatói jog- helyettesíti az igazgatóhelyettes.
Az igazgató helyettesítésére vonatkozó további előírások:
- a helyettes csak a napi, a zökkenőmentes működés biztosítására vonatkozó intézkedéseket, döntéseket hozhatja meg az igazgató helyett,
- a helyettes csak olyan ügyekben járhat el, melyek gyors intézkedést igényelnek, halaszthatatlanok, és amelyeknek a helyettesítés során történő ellátására a munkaköri leírásában felhatalmazást kapott,
- a helyettesítés során a helyettes a jogszabály, illetve az intézmény belső szabályzataiban, rendelkezéseiben kizárólag a vezető jogkörébe utalt ügyekben nem dönthet.
Az igazgatót a vezetésben segítik az igazgatóhelyettes. A pedagógusok illetékességi körükben részt vesznek a munka tervezésében, szervezésében és ellenőrzésében, valamint a nevelőtestület jogkörébe tartozó döntések előkészítésében, a döntések végrehajtásának szakszerű megszervezésében és ellenőrzésében.
Az alkalmazottaknak úgy kell a közvetlen együttműködést megvalósítani, hogy az intézményi feladatok ellátása zavartalan és zökkenőmentes legyen. Az eltérő tevékenységet folytató szervezeti egységek munkájukat összehangolják.
Az intézmény vezetősége: igazgató, igazgatóhelyettes
A köznevelési intézmény vezetője
- felel az intézmény szakszerű és törvényes működéséért, gazdálkodásért, önálló költségvetéssel nem rendelkező intézmény esetében a működtetővel kötött szerződésben foglaltak végrehajtásáért, működtető hiányában a fenntartó által rendelkezésére bocsátott eszközök tőle elvárható gondossággal való kezeléséért,
- dönt az intézmény működésével kapcsolatban minden olyan ügyben, amelyet jogszabály, nem utal más hatáskörébe,
„ felelős az intézményi szabályzatok elkészítéséért,
jóváhagyja az intézmény pedagógiai programját,
„ képviseli az intézményt.
„ A nevelési-oktatási intézmény vezetője felel
„ a pedagógiai munkáért,
„ a nevelőtestület vezetéséért,
„ a nevelőtestület jogkörébe tartozó döntések előkészítéséért, végrehajtásuk szakszerű megszervezéséért és ellenőrzéséért,
„ önálló költségvetéssel rendelkező intézmény esetében a rendelkezésre álló költségvetés alapján a nevelési-oktatási intézmény működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosításáért,
„ a nemzeti és iskolai ünnepek munkarendhez igazodó, méltó megszervezéséért,
„ a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok megszervezéséért és ellátásáért,
„ a nevelő és oktató munka egészséges és biztonságos feltételeinek megteremtéséért,
„ diákönkormányzatokkal, szülői szervezetekkel való megfelelő együttműködésért,
„ a tanuló- és gyermekbaleset megelőzéséért,
„ a gyermekek, tanulók rendszeres egészségügyi vizsgálatának megszervezéséért,
„ a pedagógus etika normáinak betartásáért és betartatásáért.
„ A köznevelési intézmény vezetője a pedagógiai munkáért való felelőssége körében szakmai ellenőrzést indíthat az intézményben végzett nevelő és oktató munka, egyes alkalmazott munkája színvonalának külső szakértővel történő értékelése céljából.
„ A nevelési-oktatási intézményvezető munkáját a nevelőtestület és a szülők közössége a vezetői megbízásának második és negyedik évében személyazonosításra alkalmatlan kérdőíves felmérés alapján értékeli. Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés az intézményvezető munkájának ellenőrzése és értékelése során a kérdőíves felmérés eredményét is figyelembe veszi.
„ A nevelési-oktatási intézmény vezetője munkaideje felhasználását és beosztását, a tanórák, foglalkozások megtartásának kötelezettségén kívül maga jogosult meghatározni.
„ A korábban legalább két ciklust intézményvezetőként dolgozó pedagógus „címzetes igazgatói” pótlékban részesülhet, ha intézményvezetői megbízásának lejártát vagy megszűnését követően továbbra is az intézményben marad alkalmazásban. A pótlék mértéke a volt intézményvezető korábbi vezetői pótlékának huszonöt százaléka.
Az igazgató joga kiterjed gazdálkodási szempontból a költségvetési előirányzatok, a béralap feletti önálló rendelkezésre. A nevelőtestület véleményét a szakmai célokra rendelkezésre álló pénzeszközök felhasználásának megtervezésekor, valamint a beruházási és fejlesztési tervek elkészítésekor kell kérnie.
Az igazgató feladatkörébe tartozik továbbá
„ a nevelőtestület vezetése,
„ a nevelő- oktató munka tervezése, szervezése, ellenőrzése és értékelése, a tevékenység irányítása,
„ a nevelőtestület jogkörébe tartozó döntések előkészítése, a döntések végrehajtásának szakszerű megszervezése, ellenőrzése,
„ a rendelkezésre álló költségvetés alapján a nevelési-oktatási intézmény működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítása
„ a tanórán kívüli tevékenység szervezése, az iskolai diákmozgalom segítése, működése feltételeinek biztosítása és tevékenységének felügyelete.
A vezetői munkamegosztásban az igazgató fenntartja döntési jogát a dolgozók munkaviszonyával és a tanulók tanulói jogviszonyával kapcsolatos minden olyan ügyben, amelyet jogszabály nem utal az iskola valamely közösségének hatáskörébe.
Az igazgatóhelyettes a törvényben meghatározott felsőfokú végzettséggel és szakképzettséggel, valamint legalább öt év pedagógus munkakörben szerzett gyakorlattal rendelkező személy. Az igazgatóhelyettest az nevelőtestület egyetértésével az igazgató választja és bízza meg. A megbízás határozott időre szól, általában az igazgatói megbízás időtartamára.
Az igazgatóhelyettes feladata a pedagógusok munkájának szervezése, ellenőrzése.
A felsorolt - irányítása alá tartozó - szaktárgyak körében:
az egyéni tanári teljesítmények folyamatos követése (építő kritikája, dicsérete, jutalmazási javaslata, szakmai, módszertani, pedagógiai segítése), az oktatási folyamat dokumentumainak ellenőrzése, az évfolyam- vagy osztályszintű átfogó vizsgálatok, felmérések szervezése, a tantárgyfelosztás előkészítésében való aktív részvétel, az osztályozó, javító illetve különbözeti vizsgák szervezése, előkészítése tantestületi döntésre. A személyi és tárgyi feltételek biztosításának előkészítésében való részvétel (észrevételek, tapasztalatok egyéb információk biztosítása az igazgatói döntéshez).
A tanév munkarendjében meghatározott feladatok megvalósulásának segítése, rendezvények előkészítése, adott időszakokhoz kapcsolható szervezési feladatok ellátása.
Az iskola pedagógiai programjában megfogalmazott nevelési célok megvalósításának segítése, a szaktanárok és az osztályfőnökök pedagógiai munkájának irányítása, felügyelete.
Az igazgató munkáját könyvelő iroda segíti. E munka során szervezi, irányítja és ellenőrzi a könyvelést végzők munkáját. A könyvelő iroda elvégzi a bérszámfejtéseket, a nyilvántartásokat, valamint könyvelési feladatokat látnak el.
A gazdasági tevékenység szabályosságát könyvvizsgáló végzi.
Vezetői feladataim ellátásának legfontosabb elemeit a következőkben foglalom össze.
1./ Törvényi előírások figyelembevétele, azok betartása, és betartatása.
2./ A Pedagógiai Programban, és az SZMSZ-ben megfogalmazottak ismertetése, és betartatása mindenkire vonatkozóan.
3./ Az Intézmény és a Fenntartó közötti folyamatos kapcsolattartás.
4./ Az Intézmény és a partnerek közötti jó kommunikáció fenntartása, és jó kapcsolatrendszer kialakítása. (szülők, külső képzőhelyek, Kamara, Kormányhivatal, MÁK, diákok, gyermekvédelmi szervek, rendvédelmi szervek, védőnő, és iskolaorvos, stb.)
5./ Az esélyegyenlőség és az egyenlő bánásmód elvének betartása és betartatása.
6./ A tanulás és tanítás stratégiai vezetése, és operatív irányítása.
7./ Intézményi pedagógiai folyamatok vezetése és irányítása.
8./ Helyi szokások, és hagyományok őrzése.
9./ Az identitástudat erősítése.
10./ A nemzetiségi nevelés és oktatás fontosságának kiemelése.
1./ Az Intézményről kialakított jó vélemények még szélesebb körben való eljuttatása.
2./ Az iskolaelhagyók számának csökkentése.
3./ Felnőttképzésben (gimnázium, szakiskola, felnőttek általános iskolája) a nagy lemorzsolódás, és az évismétlések számának csökkentése, és a végzettségek megszerzése.
4./ További szorosabb, és jobb kapcsolat kiépítése, és fenntartása a partnerekkel.
5./ Célom, hogy az alapító okiratban szereplő szakképzések vagy szakmák ismét a szakmaszerkezeti döntés alapján támogatott képzésekké váljanak.
6./ Az eredményességre kívánom helyezni a hangsúlyt, mind a kompetenciamérések, mind az érettségi és szakvizsgák esetében, azzal együtt, hogy a tanuló ne teherként élje meg az iskolai éveket.
7./ Célként fogalmazom meg, hogy tanulóink az iskola befejezését követően olyan tudásra tegyenek szert, amely az életre nevelés fontosságát hangsúlyozza, valamint, hogy a munkaerőpiac hasznos tagjaivá váljanak.
[1] Brázay Kálmán Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola Pedagógiai Programja
[2] Pedagógiai program
[3] Pedagógiai program
[4] SZMSZ
Brázay Kálmán Általános Iskola és Gimnázium
7394 Magyarhertelend, Kossuth u. 53/c
OM:20136