Közzétételi lista 2023.
https://kir2info.kir.hu/Adatszolg/Index
Pedagógiai program hatályos: 2023.09.01-től
PEDAGÓGIAI PROGRAM
Tartalom
Brázay Kálmán Általános Iskola, Gimnázium ................... Hiba! A könyvjelző nem létezik.
Brázay Kálmán Általános Iskola, Gimnázium ................... Hiba! A könyvjelző nem létezik.
1. BEVEZETÉS ..................................................................................................................6
1.1. Az iskola célja, pedagógiai hitvallása ...........................................................................6
A pedagógiai program törvényi háttere: ..................................................................................7
Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25.) ...............................................................7
1.2 Az intézmény adatai ....................................................................................................7
1.3. Iskolánk feladatvállalása a közoktatás rendszerében: ................................................... 10
2. NEVELÉSI PROGRAM: ................................................................................................ 11
A Nemzeti alaptantervben meghatározott pedagógiai feladatok helyi megvalósítása ........... 11
2.1. A nevelő-oktató munka pedagógiai alapelvei, értékei, céljai, feladatai, eszközei, eljárásai: ............................................................................................................................... 12
2.1.1. Pedagógiai alapelveink ........................................................................................... 12
A nevelő-oktató munka értékei ............................................................................................. 17
2.1.2. Célok, feladatok: ................................................................................................... 18
2.1.2.1. Gimnáziumunkban ................................................................................................... 20
2.1.2.3. A sajátos nevelési igényű tanulók integráltoktatásban ............................................ 21
3. 1.2.4. Általános iskola felnőtt tagozata: ......................................................................... 24
2. 1.2. 6. Gimnáziumi felnőttoktatás (esti/levelező) ............................................................... 25
2.1.3. Eszközök, eljárások: ................................................................................................ 34
2.2. A személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok: ..................................... 36
2.2.1. A személyiségfejlesztés területei: ............................................................................. 38
2.2.2. A személyiségfejlesztés színterei: .......................................................................... 45
2.2.3. A személyiségfejlesztés módszerei: ....................................................................... 45
2.3. Az egészségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok: ..................................... 46
2.4. Az elsősegély-nyújtási alapismeretek elsajátítása: ..................................................... 50
2.4.1. Az iskolai elsősegélynyújtás oktatásának legfőbb célja: .............................................. 50
2.4.2. Az elsősegély-nyújtási alapismeretek elsajátításának formái: ................................... 50
Az elsősegély-nyújtási alapismeretek elsajátítása ............................................................ 50
2.5. A közösségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok: ....................................... 51
2.5.1. A közösségfejlesztés célja: ........................................................................................ 51
2.5.2. Feladataink:............................................................................................................ 52
2.5.3. Formái: ................................................................................................................... 55
2.5.3.1. A közösségi szolgálattal kapcsolatos rendelkezések ............................................... 55
2.5.4. Sikerkritériumok: .................................................................................................... 57
2.5.5. A tanítási órán megvalósítható közösségfejlesztő feladatok: .................................. 57
2.5.6. Az egyéb foglalkozások közösségfejlesztő hatásai:................................................ 57
2.5.7. A diákönkormányzati (DÖK) munka közösségfejlesztési feladatai: ............................ 58
2.5.8. A szabadidős tevékenység közösségfejlesztő feladatai: ......................................... 58
2.5.8.1. Feladatok: ................................................................................................................ 59
2.5.8.2. Hagyományok ápolása: ........................................................................................... 59
2.6. A pedagógusok helyi feladatai, az osztályfőnök feladatai: .......................................... 60
2.6.1. A pedagógusok legfontosabb intézményi helyi feladatai: ........................................ 62
2.6.2. Az osztályfőnökök feladatai és hatásköre: .................................................................. 66
2.7. A kiemelt figyelmet igénylő tanulókkal kapcsolatos pedagógiai tevékenység: ................ 67
2.7.1. A tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységek: ................................. 67
Brázay Kálmán Általános Iskola és Gimnázium,
7394 Magyarhertelend, Kossuth u.53/c
Email cím: brazaygimi@gmail.com, Tel: 06/72-390-803
3
2.7.2. A tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segítő program: ...................... 69
2.7.3. Beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézségekkel küzdő tanulók segítésével összefüggő pedagógiai tevékenységek ................................................................................ 71
Gyermekvédelemről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerint hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) tanulók ................................................................ 74
2.7.4. Az ifjúságvédelmi feladatok ellátása ....................................................................... 75
A gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatok ..................................................... 75
2.7.5 A szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenység: ................................................. 77
2.7.5.1. Intézményi ösztöndíjak: ........................................................................................... 77
2.7.5.2. A megsegítés egyéb formái: .................................................................................... 78
A tanulók esélyegyenlőségét szolgáló intézkedések ............................................................ 78
2.8 Az intézményi döntési folyamatban való tanulói részvétel rendje: .......................... 80
2.8.1. A döntési kompetenciához szükséges információáramlás biztosítása: ................... 81
2.8.1.1 A TANULÓKNAK AZ INTÉZMÉNYI DÖNTÉSI FOLYAMATBAN VALÓ RÉSZVÉTELI JOGAI GYAKORLÁSÁNAK RENDJE ........................................................ 81
2.8.2. A DÖK döntési hatásköreinek gyakorlása: .......................................................... 82
2.8.3. Részvétel a döntési folyamatban: ........................................................................... 83
2.9 Kapcsolattartás a szülőkkel, tanulókkal, az iskola partnereivel: .............................. 84
2.9.1. Kapcsolattartás a szülőkkel:............................................................................... 85
Kapcsolat a kollégiumi nevelőkkel .................................................................................... 87
2.9.2. Kapcsolattartás az iskola partnereivel: ................................................................... 88
2.9.3. Kapcsolattartás a tanulókkal: .................................................................................. 89
2.10. A tanulmányok alatti vizsga vizsgaszabályzata: ........................................................... 89
2.10.1. A vizsgaszabályzat célja: ......................................................................................... 89
2.10.2. A vizsgaszabályzat hatálya: ................................................................................. 89
2.10.3. A vizsgákra vonatkozó általános szabályok: ...................................................... 90
2.10.4. A tanulmányok alatti vizsgák szervezésének legfontosabb alapelvei: ................. 93
2.10.5. Az írásbeli vizsgák általános szabályai: ................................................................... 93
2.10.6. Az SNI tanulók, ......................................................................................................... 94
2.10.7 Az írásbeli vizsga javítása:......................................................................................... 95
2.10.8. A szóbeli vizsga általános szabályai: ........................................................................ 95
2.10.9. Gyakorlati vizsgarész szabályai: ............................................................................... 97
Tanulmányok alatti vizsga ......................................................................................... 98
20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet alapján .................................................................. 98
2.10.10. Az egyes vizsgatárgyak részei, követelményei és értékelésének rendje: .............. 101
2.10.11. A vizsgatárgyak követelményrendszere: ............................................................... 101
2.10.11.1. A vizsgatárgyak részei: ................................................................................... 101
2.11. Felvétel, átvétel. Az iskolaváltás, valamint a tanulók átvételének szabályai: .............. 102
Belépés az iskolába ........................................................................................................ 103
2.11.1. Gimnáziumi képzés: ......................................................................................... 105
2.11.3. SNI és BTM-es tanulók esetében alkalmazott szabályok: ................................. 105
2.11.4. A tanulók átvételének szabályai: ....................................................................... 106
A tanulói jogviszony megszűnése ................................................................................... 106
2.12. Az elsősegély-nyújtási alapismeretek elsajátításának iskolai programja: .............. 107
2. 13. A pedagógiai program végrehajtásához szükséges, a nevelő-oktató munkát segítő eszköz- és felszerelések jegyzéke ........................................................................... 109
3. Helyi tanterv: .................................................................................................................. 109
Brázay Kálmán Általános Iskola és Gimnázium,
7394 Magyarhertelend, Kossuth u.53/c
Email cím: brazaygimi@gmail.com, Tel: 06/72-390-803
4
3.1. Tantárgyak, kötelező és választható tanórai foglalkozások, óraszámok, tananyag és követelmény ....................................................................................................................... 109
3.2. Az oktatásban alkalmazható tankönyvek, tanulmányi segédletek, és taneszközök kiválasztásának elvei, figyelembe véve a tankönyv ingyenes igénybevétele kötelezettségét. ........................................................................................................................................... 109
Nevelési feladatok a tanórán.................................................................................... 111
3. 3. Az iskola magasabb évfolyamába lépés feltételei .................................................... 113
3.4. Az iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének követelményei és formái, rendje, korlátai, a tanulók értékelésében betöltött szerepe súlya ........................................ 114
A nevelőtestület szerepe az értékeléseknél ............................................................ 115
3.4.1. Az értékelés rendje ................................................................................................... 119
3.4.1.1. A magatartás és a szorgalom értékelése ............................................................... 120
3.4.1.1.1. A magatartás elbírálásának szempontjai ............................................................ 120
3.4.1.1.2. A szorgalom elbírálásának szempontjai ............................................................. 121
3.5. A szaktárgyi teljesítmények bírálata............................................................................. 122
3. 6. Az érdemjegyek általános követelményrendszere szóbeli beszámoltatáskor ........... 122
3. 7. Értékelési eljárások .................................................................................................... 123
A dicséret és a jutalmazás alapjai: .................................................................................. 123
A dicséret és a jutalmazás formái és fokozatai: ............................................................. 123
Igazgatói dicséret ............................................................................................................. 124
3. 8. Moduláris, komplex oktatás értékelése és minősítése . Hiba! A könyvjelző nem létezik.
3.9. A középszintű érettségi vizsga témakörei ( 1. számú melléklet) ................................... 125
3. 10. Az érdemjegyek általános követelményrendszere szóbeli beszámoltatáskor ............ 125
3. 11. Az érdemjegyek általános követelményrendszere gyakorlati oktatásnál .................. 126
4 . Az otthoni felkészüléshez előírt írásbeli-szóbeli feladatok meghatározásának elvei, korlátai ............................................................................................................................... 126
4.1. Az otthoni felkészüléshez adott feladatok mennyiségi korlátai ..................................... 126
4. 2. A házi feladat ellenőrzése, értékelése ....................................................................... 127
6. Tanulók fizikai állapotának méréséhez szükséges módszerek. ............................... 127
7. Társadalmi bűnmegelőzés, áldozattá válás .............................................................. 129
Az iskola bűnmegelőzési tevékenysége: ........................................................................ 130
8. Fogyasztóvédelmi nevelés ............................................................................................ 132
9. A kulturált közlekedésre nevelés ................................................................................... 134
10. Erőszakmentes konfliktuskezelés ............................................................................... 134
11. Vizsgakövetelmények ................................................................................................ 134
11. 1. A középszintű érettségi vizsga követelményei ( 1.sz. melléklet) .............................. 134
................................................................................................................................................
12. A nemzeti-etnikai kisebbséghez tartozó, ill. nem tartozó tanulók részére a településen élő nemzeti-etnikai kisebbség kultúrájának megismerését szolgáló tananyag. ......................... 134
................................................................................................................................................
14. Egészségnevelési program ....................................................................................... 135
15. Környezeti nevelés programja ................................................................................... 135
16. Kommunikáció .............................................................................................................. 137
Záró Dokumentumok .......................................................................................................... 138
17. A Pedagógiai Programmal kapcsolatos egyéb intézkedések ..................................... 138
17. 1. A Pedagógiai Program érvényességi ideje: .............................................................. 138
17. 2. A Pedagógiai Program értékelése, felülvizsgálata ................................................... 138
Brázay Kálmán Általános Iskola és Gimnázium,
7394 Magyarhertelend, Kossuth u.53/c
Email cím: brazaygimi@gmail.com, Tel: 06/72-390-803
5
17.3 A pedagógiai program módosításának rendje: ........................................................... 139
17.4. A pedagógiai program nyilvánosságra hozatala......................................................... 139
Mellékletek: ........................................................................................................................ 140
PEDAGÓGIAI PROGRAM HATÁLYOS: 2021.09.01-TŐL
https://kir2info.kir.hu/pub/Index/201362
Hatályát vesztette:
A Brázay Kálmán Általános Iskola, Gimnázium és Szakképző Iskola
Pedagógiai Program
Tartalomjegyzék
1.Bevezetés 6
1.1 Az iskola bemutatása 6
1.2 Az oktatás-nevelés szerkezeti felépítése 7
2 Nevelési program 9
2.1 Az iskolában folyó nevelő oktató munka 10
2.1.1 Pedagógiai alapelvek 10
2.1.2. Pedagógiai célok, feladatok 11
2.1.2.1. Gimnázium 15
2.1.2.2. Szakképzés 16
2.1.2.3. Felzárkóztató 17
2.1.2.4. Általános iskola felnőtt tagozat 18
2.1.2.5. Gimnáziumi felnőttoktatás 18
2.1.3. Eszközök, eljárások 19
2.2 Személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok 22
2.2.1 Iskolánk személyiségfejlesztésével kapcsolatos célkitűzései 22
2.2.2 A személyiségfejlesztés színterei és eljárásai 23
2.2.2.1 Erkölcsi ismeretek 23
2.2.2.2. Családi és közösségi kapcsolatok 23
2.2.2.2.1. Családdal való kapcsolattartás 23
2.2.2.2.2. Közösségi kapcsolatok támogatását fejlesztő feladatok/ Diákönkormányzat 24
2.2.2.2.3. A másság elfogadása, fontos kritériuma a személyiségfejlesztésnél 24
2.2.2.2.4. Testi -lelki egészség megőrzésére történő felkészítés 24
2.2.2.2.5. Bűnmegelőzés 25
2.2.2.2.6. Drogprevenció 25
2.2.2.2.7. Fogyasztóvédelmi nevelés 26
2.2.3. A kultúrált közlekedésre nevelés 26
2.2.4. Erőszakmentes konfliktuskezelés 26
2.3. Közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatok 26
2.4. Beilleszkedési, magatartási nehézségekkel kapcsolatos pedagógiai tevékenységek 27
2.5. Tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységek 27
2.6. Gyermek és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatok 28
2.7. Tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segítő programok 29
2.8. Szociális hátrányok enyhítő tevékenységek 30
2.8.1. Tanulmányi és szociális ösztöndíjak 30
2.8.2. Szociális hátrányokat enyhítő segítő tevékenység 31
2.9. A pedagógiai program végrehajtásához szükséges eszközök és felszerelések 31
2.10. A szülő, tanuló és pedagógus együttműködésének formái 31
3 Helyi tanterv 32
3.1 Tantárgyak, kötelező és választható tanórai foglalkozások, óraszámok, tananyag és követelmény 32
3.2. Az oktatásban alkalmazható tankönyvek, tanulmányi segédletek, és taneszközök kiválasztásának elvei, figyelembe véve a tankönyv ingyenes igénybevétele kötelezettségét. 32
3.3. Az iskola magasabb évfolyamba lépés feltételei 33
3.4 Az iskolai írásbeli és szóbeli beszámoltatások 34
3.4.1 Az írásbeli beszámolók a tanulók tudásában, értékelésében betöltött szerepe és súlya 34
3.4.2 Az írásbeli beszámoltatások formái, szerepe és rendje 34
3.4.3. Az értékelés menete 35
3.4.3.1. Magatartás, és szorgalom bírálata 35
3.4.3.1.1. A magatartás elbírálásának szempontjai 35
3.4.3.1.1.1. Fokozatok 36
3.4.3.2. Szorgalom elbírálásának szempontjai 36
3.4.3.2.1. Fokozatok 37
3.4.3.3. Szaktárgyi teljesítmény bírálat 37
3.4.3.3.1. Érdemjegyek általános követelményrendszere, szóbeli beszámoltatáskor 38
3.4.4. Értékelési eljárások 38
3.5. Moduláris oktatás értékelése és minősítése 41
3.5.1. Az érdemjegyek általános követelményrendszere szóbeli beszámoltatáskor 41
3.5.2. Az érdemjegyek általános követelményrendszere gyakorlati tantárgyaknál 42
3.6. Az otthoni felkészüléshez előírt írásbeli, szóbeli feladatok meghatározásának elvei, korlátai 42
3.7. Vizsgakövetelmények 43
3.7.1. A középszintű érettségi vizsga témaköre 43
3.7.2. A szakmai vizsgák témakörei 43
3.8. A nemzeti-etnikai kisebbséghez nem tartozó tanulók részére a településen élő nemzeti-etnikai kisebbség kultúrájának megismerését szolgáló tananyag. 43
3.9. Fizikai állapot méréséhez szükséges módszerek 44
3.10. Szakiskola szakmai programja 44
4. Egészségnevelés program 44
5. Környezeti nevelés programja 44
5.1 Személyi feltételek 45
5.2. Iskolán belüli együttműködés 45
6. Képzések 46
7. Hagyományok ápolása 47
7.1 Iskolai programjaink 47
8. Kommunikáció 48
Záródokumentumok 48
9. A pedagógiai programmal kapcsolatos egyéb intézkedések 48
9.1. A pedagógiai program érvényességi ideje 48
9.2. A pedagógiai program értékelése, felülvizsgálata 48
9.3. A pedagógiai program módosítása 49
9.4. A pedagógiai program nyilvánosságra hozatala 50
9.5. A pedagógiai program elfogadásának dokumentumai 50
Fenntartó véleménye 51